Sortiment našich náprav je taký široký preto, aby ste vždy vedeli nájsť nápravu, najviac vyhovujúcu Vašim potrebám. Vyberte si ten najvhodnejší spôsob pruženia pre Váš príves, definujte potrebnú nosnosť a šírku a my Vám z našich štandardných náprav ponúkneme tú najpodobnejšiu. Ak by naše odporúčanie nebolo úplne podľa Vašich predstáv, sme, samozrejme, schopní pre Vás navrhnúť, vyrobiť a odskúšať aj rôzne neštandardné prevedenia.
KNOTT nápravy typu VG a VGB
KNOTT nápravy typu G a GB
KNOTT nápravy typu D a DB
KNOTT nápravy typu KLL a KLLB, SG a SGB
Kolesová jednotka, na ktorú sa montujú kolesá prívesu, je nevyhnutnou súčasťou každej nápravy. Všade tam, kde to zaťaženie dovolí, používa KNOTT bezúdržbové, kompaktné, dvojradové guľôčkové ložiská, ktoré kolesovým jednotkám zabezpečujú vysokú životnosť a dobrú stabilitu aj v ťažkých prevádzkových podmienkach prívesu.
V prípade brzdených náprav sú najvýznamnejším komponentom kolesových jednotiek prívesov bubnové brzdy, na ktoré sú kladené vysoké nároky, keďže ide o jeden z najdôležitejších prvkov bezpečnosti. Kolesové brzdy podliehajú schváleniu pre použitie v cestnej premávke. Brzdy KNOTT ponúkajú desaťročiami overenú kvalitu so spoľahlivou funkciou tzv. „cúvacej automatiky“ (umožňuje s prívesom cúvať aj napriek použitiu nájazdovej brzdy) v kombinácii s inovatívnymi technológiami, ako napríklad ANS – automatické nastavovanie vôle brzdových čeľustí.
Pre zvýšenú ochranu voči korózii a tým aj dlhšiu životnosť, máme v ponuke aj kolesové jednotky so zdokonaleným tesnením ložiska, či integrovaný systém na vyplachovanie brzdového bubna od slanej vody, používané najmä v prívesoch pre lode.
Keďže prívesy do 750 kg nemusia byť podľa zákona vybavené prevádzkovým brzdovým systémom, je možné sa v tejto hmotnostnej kategórii rozhodnúť pre jednoduchšiu, a tým pádom aj ľahšiu a lacnejšiu, nebrzdenú nápravu. Rozhodujúcim prvkom nebrzdenej kolesovej jednotky je najmä kvalitné ložisko a náboj so správnym typom kolesového úchytu.
Mechanická bubnová brzda simplexovej konštrukcie je v prívesovej technike najčastejšie využívaná. Brzdný účinok sa pomocou brzdových čeľustí prenáša na brzdový bubon, čím dochádza k brzdeniu prívesu. Ovládanie brzdy je čisto mechanické. Či už takáto kolesová brzda slúži iba pre účely parkovacej brzdy, alebo prevádzkového brzdenia pomocou nájazdového brzdového systému, je to overená, spoľahlivá a ľahko servisovateľná koncepcia s relatívne jednoducho riešiteľnou funkciou „cúvacej automatiky“ (ktorá napr. pri kotúčových brzdách predstavuje len veľmi ťažko zvládnuteľný technický problém).
Pri hydraulických bubnových brzdách sú brzdové čeľuste ovládané pomocou rozperného hydraulického valčeka, napojeného na hydraulický okruh brzdového systému prívesu. Používajú sa pri vyšších zaťaženiach a pri atypických konštrukciách prívesov, kde nie je možné mechanickým brzdovým systémom zabezpečiť požadovaný brzdný účinok. Sú taktiež vybavené cúvacou automatikou (pre prívesy do 3500 kg) a mechanickým ovládaním parkovacej brzdy.
Pre prívesy ťažšie ako 3500 kg je legislatívou zakázané využívať nájazdový brzdový systém. Brzdný účinok sa prenáša z ťažného vozidla smerom k brzdám prívesu za pomoci stlačeného vzduchu, ktorý aktivuje vzduchové brzdové valce, napojené priamo na mechanické bubnové brzdy alebo vzduchový valec aktivuje brzdové laná, ktoré prenášajú brzdný účinok k brzdám. V prípade použitia hydraulických bŕzd je konštrukcia vzduchového ovládacieho valca navrhnutá tak, že stlačený vzduch aktivuje priamo v ovládacom valci brzdové médium, ktoré cez hydraulické vedenie aktivuje rozperné hydraulické valčeky v kolesových brzdách. Pre tento prípad máme v sortimente ovládacie vzduchové valce, membrány a špeciálne brzdy.
So špeciálnymi požiadavkami prichádzajú aj špeciálne riešenia. Nižšie nájdete príklady niektorých neštandardných prevedení náprav, ktoré si našli obľubu u našich zákazníkov. Výrobné možnosti firmy KNOTT sú však naozaj široké, a preto sa na nás neváhajte obrátiť, ak si Váš projekt vyžaduje aj také technické riešenie, ktoré ste na našich stránkach nenašli. Niektoré atypické nápravy môžete nájsť aj v sekcii riadených podvozkov.
Naše nápravy s kruhovým profilom (typy G a GB, D a DB) vieme dodať aj v sklopnom prevedení. To znamená, že teleso nápravy je na montážnych konzolách uchytené otočne a proti otočeniu je zabezpečené pomocou hydraulických valcov. Zmenou vysunutia týchto valcov sa dá meniť otočenie nápravy a tým je možné znížiť ložnú plochu prívesu. Hydraulické valce môžu byť ovládané pomocou mechanickej alebo elektrickej pumpy. K sklápateľným nápravám máme v ponuke aj celé sady hydraulického systému, vrátane pumpy, valcov, hydraulického vedenia a spojovacích prvkov. Maximálna nosnosť sklápateľných náprav KNOTT je až 4500 kg. V prípade potreby je možné dodať aj nezávisle sklápateľné polonápravy.
Použitie týchto náprav našlo uplatnenie najmä v mobilných predajných stánkoch s rýchlym občerstvením, ale aj v auto-prepravníkoch, či dodávkových autách, kde sklopenie celého podvozku urýchli nakladanie a vykladanie tovaru v porovnaní s hydraulickou plošinou.
Firma KNOTT má v sortimente aj systém vyrovnávania záťaže náprav tandemových (dvojnápravových) prívesov. Používajú sa nápravy s kruhovým profilom (typu G, GB, D & DB). Vyrovnávanie záťaže tandemových náprav našlo uplatnenie u prívesov, ktoré sa pohybujú v ťažkom teréne s hlbokými výmoľmi, kde je potrebné zabezpečiť, aby sa časť zaťaženia z prednej nápravy preniesla na zadnú nápravu. Pri prejazde ťažkým terénom v prípade tandemových náprav dochádza často k javu, že zadná náprava stratí kontakt s terénom z dôvodu veľkého výmoľu a celé zaťaženie sa prenáša len cez prednú nápravu, ktorá tým výrazne trpí. Systém vyvažovania prenesie zaťaženie aj na zadnú nápravu, a tým sa zabezpečí nepretržitý kontakt oboch náprav s terénom. Ďalším uplatnením náprav s vyvažovaním je prípad, kedy ťažné vozidlo z dôvodu veľkého zadného previsu (napríklad autobus) počas jazdy neustále mení výšku svojho ťažného zariadenia, na ktoré je pripojený príves, čím dochádza k odľahčovaniu zadnej nápravy prívesu a straty jej kontaktu s vozovkou, čo spôsobuje nestabilitu prívesu. Systém vyvažovania zabezpečí aj v tomto prípade prenos zaťaženia z prednej nápravy na zadnú, alebo opačne, a to skôr, ako by mala náprava stratiť kontakt s vozovkou.
Nápravy s vyrovnávaním záťaže sú navzájom spriahnuté spojovacími tyčami, ktoré sa môžu vymeniť za hydraulické valce a k systému vyrovnávania záťaže sa tak doplní aj funkcia sklápania náprav.
Pri takej konštrukcii prívesu, kde stred klasického telesa nápravy koliduje s inými časťami prívesu, je možné použiť polonápravy, ktoré sa nezávisle na sebe montujú na pravú a ľavú stranu prívesu. To umožní dosiahnuť v strede prívesu buď veľkú svetlú výšku podvozku, alebo umiestiť jeho ložnú plochu veľmi nízko. Toto riešenie takisto umožňuje špecifickú konštrukciu prívesu s pohyblivou ložnou plochou vo vertikálnom smere. Systém pruženia polonáprav môže byť realizovaný buď pomocou torzných gumových elementov, alebo pomocou vinutých pružín.